Alla inlägg under november 2013

Av Sara Jonasson - 29 november 2013 13:44

Tjing! Fy tusan vad mätt jag är..Har käkat tacos till lunch på skolan idag så nu är man skapligt uppblåst. Som tur är så hade vi idrott (hinderbrännboll) innan lunchen så jag var förtjänt av en rejäl lunch ändå tycker ja ;) Nu ska jag svischa om till ridkläder och sticka iväg till stallet för att med hjälp av Alva fota julkort på Linn samt rida lektion för Malin H innan hon flyttar på söndag. + mocka massa utspridd skit och annat fix som jag tycker är skitkul! (på riktigt alltså..) Slänger upp nått julkort senare när Alva fört över dom till mig. Hej så länge! :)

Av Sara Jonasson - 28 november 2013 09:31

 

Igår var det hästens dag, alltså Linns dag!    Vi tog en barbackatur i grimma runt bakom dollarstore och tillbaka. Powerwalkade hem så hon fick upp pulsen och svettades lite. Det var kolmörkt och hård blåst ute igår, perfekt väder att rida barbacka i..haha not, men det gick ;) KORS I TAKET, OCH PEPPAR PEPPAR, jag har inte fått min första avramling på Linn ÄN!! Och det har snart gått ett år..Det är som att jag är handen i hennes handske, vi följs åt och samspelar så bra..Det finns inget vackrare än när hästen ger dig all sin tillit och tar dig precis överallt dit du vill och hur du vill. Känslan är obeskrivlig! Hemma i stallet igen vart det myyyyycket pussande och kramande och myyyyyycket hårdbröd och äppelgodisar, mummmmmss! Nu ska jag dra mig tillbaka till stallet igen för att mocka skit och ställa i ordning innan skolan börjar. Slutar nog kring 16 så då blir det antingen gym eller stall, eller bägge delarna. Heels down!

...

Av Sara Jonasson - 25 november 2013 19:27

Dagen: Skola, möte, gym och stall. Allt har gått braaa :) Gymmade 50 minuter direkt efter skolan följt av stallfix och 70 minuters ridtur på Linn. Red genom Sveg till fortum och tillbaka. Bäst hon börjar vänja sig vid allt oliv Sveg för, nu sista veckan fram till julkyltningen där hon helst ska kunna agera "trähäst" för barnen ;)

Det är skönt att kunna rida på belyst asfaltsväg när man inte har någon bra pannlampa samt när skogsstigarna är så ojämnt frusna, så det tackar vi för! Nu ska jag ta mig en varm dusch och sen ut på mer äventyr med kompisarna mina!

Av Sara Jonasson - 24 november 2013 18:22

Dagen började runt 9.30 med en promenad/joggingrunda på 4,5 km följt av frukost = ägg och smoothie.

Sen stack jag och Cash ut på en timmes ridtur tillsammans med Madde på Linn och Clara på Fina.

När jag var klar med Cash så stack jag över till andra stallet och bytte järn i Linns sadel samt mockade skit och flyttade upp våra grejer på skullen, så som en stor förvaringshylla och annat kraffs man sparat på..Tjejer kan!! ;)

När jag sedan var klar i stallet runt 17 så kom jag på att jag glömt bort att äta lunch..Crap! Men väl hemma serverades det thaifiskgryta till middag som jag slängde i mig. Hängde sen upp tvätten som jag under dagen tvättat och nu ligger jag på mammas säng i godan ro. Ska snart slänga mig i duschen och invänta kvällen, får se vad den har att erbjuda.

Imorn är det tidig skola, börjar 8.30 men slutar 12.20 så då blir det gym följt av ridning! Har även möte med min handläggare på soc imorn förmiddag, och jag känner mig nervös..Lär förmodligen inte få ut ett öre den är månaden pga påbörjade studier, så håll några tummar för mig! Hörs mer imorn, pusshejjjj! :)


Av Sara Jonasson - 23 november 2013 20:04

Dagen startade runt 9 imorse, frukosten bestog av ett ägg och som så vanligt en smoothie.

Sen tog jag och mamma en rask promead på 4,5 km.

Väl hemma igen så slängde jag ihop en lchf-pannacotta, (receptet finner du längre ner i samma inlägg) slängde mig själv i duschen samt slängde i mig en sämre lunch: en banan, en avocado med aioli + en mandarin. Sen åkte jag, mamma och Andreas till mormor och Henry för att fira mormors födelsedag i efterskott. Pannacottan följde såklart med och den fösvann även relativt fort. Hemma igen så började jag röja undan lite på mitt sovrum, såg knappt golvet där ett tag för alla kläder..Så nu tvättas det där nere i tvättstugan och jag ligger här på mammas säng och smälter middagen som bestog av köttfärsbiffar, sallad och tsatsiki, mums! Fick förresten ett paket idag..Törs jag erkänna att jag gått med i hästbokklubben pennygirl!? Okej jag berättar, det var faktiskt så att man skulle få en fin liten ryktlåda med borstar som välkomstpaket för bara 59:- så jag kunde bara inte låta bli! Ryktlådan är nu här, räkningen är på måndag betald och Linns päls kommer att bli glad. Pennygirl kommer få klara sig utan mig i framtiden eftersom jag inte är speciellt intresserad av att betala 200:- i månaden för massa hästklistermärken och dyligt. Men nog var det kul att få öppna det där paketet och känna sig som en 9 åring igen..Tack pennygirl, för den här korta nostalgiresan, kanske syns vi igen!


Jag lovade att ge er receptet på den supersmarriga lchf-pannacottan som nu kommer här:


Lchf-choklad pannacotta


3 dl grädde

1 vaniljstång

200g mörk choklad

2 gelatinblad


How to do it!

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min, koka under tiden upp grädden med den urgröpta vaniljen samt vaniljstången. Slå sedan chokladpaketet i diskbänken så chokladen delar upp sig i ojämna mindre bitar. Ta sedan upp vaniljstången och kasta skiten. Vispa sedan ner den misshandlade chokladen i gräddblandningen och rör tills den smält klart. Ställ sen tillbaka kastrullen på den varma plattan och tillsätt gelatinet som du nyss klämt ut vätskan ur. Rör tills den lösts upp. Häll sedan upp pannacottan i portionsglas eller små portionsskålar och ställ i kylen i minst 2 tim. Servera med en liten eller stor klick lättvispad grädde och hallon uppepå. Om pannacottan smakar förjävligt har du förmodligen misslyckats och om du hittar klumpar i pannacottan så vet de fan vad du har gjort för fel..Receptet räcker till ca 4-5 skallar.


Tänk på att! Bara för att denna pannacotta är så kallad "lchf" betyder det inte att man kan vräka i sig den utan att behöva träna. Det här är bara ett bättre alternativ istället för en prinsesstårta eller en vanlig sockerbombspannacotta!


Ha en fortsatt trevlig lördagkväll alles och må så gott!






 















 

 

 

 

 

 

 

 

Bild: www.56kg.se          

Av Sara Jonasson - 23 november 2013 18:45

Te är en fantastiskt god och nyttig dryck som inte innehåller några kalorier alls.

Drycken har dessutom ett högt innehåll av antioxidanter och mineraler som skyddar mot de fria radikalerna i kroppen som annars kan orsaka allvarliga sjukdomar som t.ex cancer.

Mer om dryckens "magiska krafter" kommer jag att informera om här och nu!


Svart te:

Skyddar mot cancer

Minskar risken för åderförkalkning

Är bra för hjärtat

Renar kroppen

Stärker imunförsvaret


Rött te:

Förebygger cancer

Sänker kolestrolhalten

Skyddar mot hjärt -och kärlsjukdomar

Hjälper mot upplåst mage

Bekämpar infektioner


Vitt te:

Förebygger cancer

Kan dämpa feber

Motvärkar vätskeansamlingar

Bekämpar infektioner

Stimulerar matsmältningen


Grönt te:

Skyddar mot cancer

Sänker kolestrolhalten

Bra mot reumatism

Skyddar mot alzheimer

Stimulerar viktminskning

__________________________________________________________________________________________________

Jag brukar alltid avnjuta en stor kopp te med en sked honung och en skvätt mjölk. Honungen är dessutom också hur hälsosam som hest! Den läker sår, lindrar halsont och tar kål på bakterier. Mjölken däremot har både för och nackdelar. Bäst är om man kan skippa mjölken, men jag tycker det blir en godare, rundare och mjukare smak av den.. Sååå, den där lilla mjölkskvätten kommer alltid att få dela kopp med mitt te!

Vill man ha en fräschare och friskare smak så kan man pressa ner lite ctron i sitt te. Citronen har också magiska effekter på din kropp, den stärker ditt imunförsvar, är bra för din hy samt har massor av andra bra egenskaper som kan gynna dig och din hälsa. Men lagom är alltid bäst, det är faktiskt så att citronen har en krympande effekt på din magsäck. Överkonsumtion av citron kan i värsta fall leda till att magsäcken krymper så kraftigt att man tappar all hungerkänsla, och det vill vi ju absolut inte ska hända när vi ska förbränna fett! Men till en viss liten del så kan citronens krympande effekt faktiskt gynna dig på så vis att portionerna hälsosamt minskar.

 














Blandade källor. Bl.a:

www.iform.se & www.Mabra.com

Av Sara Jonasson - 23 november 2013 11:43

 

Har man en hög ämnesomsättning så förbränner man maten man stoppar i sig mycket snabbare.

Här kommer 5 enkla tips på hur du kan förbättra din ämnesomsättning:


1. Sov ordentligt: 6-9 h anses vara tillräckligt med sömn/dygn. Varken för lite eller för mycket sömn är bra!


2. Ät mycket proteiner: Insulinnivån stabiliseras och det bidrar till att din ämnesomsättning ökar.


3. Ät ofta: För att hålla igång ämnesomsättningen så är det viktigt att äta regelbundet. Dvs, frukost, lunch och middag samt något mellanmål, men tänk på att det ska vara nyttigt! Ett äpple eller en näve nötter räcker bra som mellanmål.


4. Träna: Det ger ämnesomsättningen en rejäl skjuts i rätt riktning. Tänk på att vardagsmotionen ger mycket mer än man tror, välj trappan istället för hissen och gå den där korta biten till grannen istället för att ta bilen. Bäst även om man utför någon form av konditions och/eller styrketräning minst 3ggr/vecka.


5. Skippa alkoholen: Är det något som verkligen dödar ämnesomsättningen så är det alkoholen. Kroppen måste bryta ner all alkohol innan den kan bryta ner resterande kalorier du får i dig. Det du äter som kroppen normalt förbränner kommer alltså att lägga sig direkt på din kropp istället. Tänk på det nästa gång du tänker smoska i dig en bakispizza!


Faktan kommer från olika källor. Jag kommer senare idag att lägga ut fler inlägg, som t.ex: ett supersmarrigt recept på en lchf-pannacotta, tipsa om te och dens magiska krafter samt berätta om min dag. Ha det så länge! :)

Av Sara Jonasson - 22 november 2013 20:37

Ska man äta fett eller ej? Enligt vissa dieter ska man avstå från fetter och enligt andra ska man vräka i sig fett.


Det är väldigt viktigt att äta nyttigt fett. Om inte kroppen får i sig fett så ställer den automatiskt in sig själv på ”fettsparläge” dvs, kroppen kommer att spara på varje lilla fettdroppe som den får i sig. Vilket säger sig självt..Men om man däremot äter fett så ställer kroppen in sig på att använda fettet som energikälla istället.

Kroppen kommer dessutom att förbränna fettet mycket enklare när den inte är inställd på att spara det!


Exempel på nyttiga fetter: Avocado, oliver, olivolja, fet fisk som: lax, makrill, sill, strömming och sardiner, nötter, sesamfrön, skaldjur, linfrön, bladgrönsaker, vetegroddar och pumpafrön.


Det här med att äta massor utav grädde och ostar är iaf inget som jag skulle rekommendera om man inte tränar regelbundet varje vecka.. Sååå, lchf...Fine, så länge man kan träna bort det överflödiga fettet! Men överkonsumtion är ju på många olika vis aldrig bra, så lagom är alltid bäst. Jag tycker att man ska äta med sitt egna huvud, ät utifrån hur du själv rör på dig och övertänk inte så mycket. Den nyttiga kosten kommer oftast av sig själv när man blivit insatt i sin egna hälsa. Men fakta, tips och inspiration gör allt sååå mycket enklare, så läs, läs och åter läs så mycket olika fakta du kan hitta och skaffa din egna bild av vad som är bra och vad du själv kan tyckas må bra av, prova dig fram, det kommer hålla motivationen uppe!


För att kunna förbränna det överflödiga fettet på bästa sätt så krävs det även att man tränar. Många håller andan när de läser ordet tränar, därför att träning är jobbigt! Ja, det är delvis sant. Träning SKA vara jobbigt, men det ska även vara roligt för att man ska behålla sin motivation och vilja!

För att få högst fettförbränning i kroppen så krävs det någon form av konditions och/eller styrketräning regelbundet varje vecka, 2-3 ggr/vecka varav varje pass ska vara minst 40 min. Men såklart, all träning är bättre än den som inte blir av(!) Och mer träning än det som rekommenderats är givetvis ännu bättre. Om man tränar mycket och har muskler så har man mycket lättare att förbränna fett än om man är otränad.


Exempel på konditionsträning: Spinning, intervallträning, jogging, powerwalking, thaiboxning, fotboll, badmington, simning, ridning.


Exempel på styrketräning: Plankan, tålyft, armhävningar, kissande hunden, sittups, jägarsits samt gym och alla dess redskap för alla olika muskelgrupper.


Den här texten kommer från blandade källor, hoppas ni fått inspiration av de tips och råd jag förmedlat!

Mycket av den fakta och tips som skrivits har jag snappat upp från bloggerskan, fitnessmodellen och fightern Bea Maleckis blogg: www.svettlukt.myshowroom.se

Presentation


Här skriver jag om vad min vardag erbjuder mig och de mina, när mitt liv ger mig tiden och lusten till det. Hästar, lchf baserad kost & hälsa, träning och även en del recept är det som bland annat kommer att toppa rubrikerna, hoppas ni kommer g

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards