Alla inlägg under juli 2014

Av Sara Jonasson - 6 juli 2014 11:10

Tog ut och longerade Linn imorse innan hon fick gå ut i hagen, och idag var hon hur fräsch som helst. Hon till och med galopperade och gjorde bocksprång i vänster varv nu. Gjorde böjsprov också och där visade hon inte heller någonting. Så jag har bestämt att avboka veterinärtiden imorn och skritta i några dagar så får vi se. Hon är fortfarande pyttepyttelite svullen, men det kan hända att det blivit en galla där bara. Får se hur hon reagerar på igångsättning först för som det är nu så är det inga som helst fel på henne. Då återstår bara frågan, Vasaritten eller ej? Har nämligen blivit erbjuden att få rida en fd arabgaloppör på Lovisedalsritten den sista Augusti också. Valet är tajt..Tror inte att jag har råd att rida båda ritterna tyvärr, annars hade jag gjort det. Men vi får helt enkelt se hur pass fräsch Linn är nu framöver, och reagerar hon bra på träning så tror jag att det blir tuta och köra på Vasan! För hur det än är, så är ju hon min lilla ögonsten och det är henne jag vill visa upp bredvid mig! Även fast det är oerhört frestande att prova på något nytt när man väl har chansen, men vi får helt enkelt se. Det är ingenting som går att avgöra ännu.

Av Sara Jonasson - 2 juli 2014 11:28

Sitter i sängen och äter sommarlovsfrukost - jorgubbar, körsbär och banan. Och till det en kopp grönt te med kokosfett i. Pratade med vet i morse som ville komma ut och titta nästa tisdag, tills dess blir det vila och nätterna får hon tillbringa inne. Hon trodde överansträngning men det är såklart svårt att säga över telefon. Jag är säker på att det är vrickningen och att hon skulle haft en längre vila efter ritten så att vrickningen hunnit återhämta sig. Det är lätt att vara efterklok..Trodde förstås inte att det var någon fara eftersom hon inte visade någonting i vet besiktningen på tävlingen..Och hon brukar kunna snubbla till ibland utan att det brukar vara någon fara men det är klart att någon gång kan det ju bli en rejäl vrickning av en liten snubbling. Hoppas att det bara är så enkelt som en vrivkning och inte värre bara..Ska massera med arnika och linda med BoT nu varje natt så får vi sen se. Nu blir det väl ändå ingen vasaritt i år heller men hästens välmående går ju ändå alltid före! Men visst kan ju inte låta bli att känna lite irritation. Förstog ju att det skulle bli nånting när det gått så bra som det gjort, jag visste att det skulle komma ett bakslag! Vi får helt enkelt vänta och se och förhoppningsvis ladda om mot höstens tävlingar istället. (om det nu blir så enkelt..)


Om någon har en häst att låna ut till den 9 Augusti som jag kan få rida T50 på så tar jag tacksamt emot med glädje!! Jag är ju en insatt tävlingsmänniska och vill hålla mig någorlunda till mina planeringar. Vill ha en T50 gjord innan nästa säsong..Hade såklart velat göra det med min ögonsten men eftersom det nu förmodligen inte är möjligt så tar jag såklart nästa bästa chans till dans som man kan uttrycka sig..

Av Sara Jonasson - 1 juli 2014 08:04

Så, då har vi vart ut i stallet och tagit ut grabbarna och Linn och även kollat igenom Linn lite. Smorde igår med isgel och lindade med BoT som hon fick ha över natten. Hon brukar alltid bli lite svullen i benen när man lindat över en natt, men imorse var hon riktigt fin i benen, inge mjuk eller svullen. Förutom den lilla envisa utbucknaden på kotan förstås som till synes inte gör sig särskilt bemärkt med som definitivt känns. Så vi gjorde vårat egna "böjprov" där jag inte kunde se någonting ovanligt..Men sen longerade jag henne och där visade hon rätt så tydligt att något inte stämde. Hon ville inte springa i vänster varv, hon stannade, ryggade, frustade och visade sig riktigt sur, sprang ett varv och samma visa igen. Så gör hon ALDRIG i början av ett pass, endast i slutet när hon kan börja bli trött och grinig. Alltså ville hon inte belasta vänster ben, samma ben som knölen.. Sen bytte hon frivilligt varv och sprang jättefint i flera varv utan att jag ens behövde driva..Hon talade om för mig att något är obehagligt för henne, inte för att hon på något sett vad jag kunde se, markerade med någon hälta, men med attityden..Så nu hoppas jag att vet kommer ut imorn och hittar någonting som vi snart kan få bukt på! 


Nu ska jag snart ta mig en dusch och äta lite frukost innan jag drar ut på marknad med mamma. 

Sen ska jag försöka göra ett pass med Fanatic på ridbanan. Honom är det minst 2 år sedan man red, spännande!

Presentation


Här skriver jag om vad min vardag erbjuder mig och de mina, när mitt liv ger mig tiden och lusten till det. Hästar, lchf baserad kost & hälsa, träning och även en del recept är det som bland annat kommer att toppa rubrikerna, hoppas ni kommer g

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards